קיפוח המזרחיים והפעילים החברתיים
כתב : גילי חסקין
רשימה זו (מקוצרת מעט) התפרסמה במגזין האלקטרוני YNET – די להסתה נגד אשכנזים.
ראו גם, כתבתה של אושרת קוטלר: על חלומות ושדים.
ראו גם, כתבתה של אושרת קוטלר: על חלומות ושדים.
לא הייתי בטוח אם השד העדתי עדיין קיים, עד שאמנון לוי הוציא אותו שוב מהבקבוק. גם אם לא
המציא אותו, אין ספק שניפח אותו מאד. זה הנושא החם ביותר כיום. אם בעבר, מאיר עמור,
פעיל מחפש כותרות, השתלח בסיירת מטכ"ל בשל היותה לדבריו "אשכנזית",
הוא נשמע כצעקן אנכרוניסטי. לעומת זאת, אמנון לוי, בעל מעמד ציבורי גבוה ואיש
תקשורת מוערך, העניק רוח גבית לכול הצעקנים שוהמקופחים המקצועיים. פעילים חברתיים
רהוטים, משכילים, גם אם לא תמיד בעלי יושר אינטלקטואלי. הני זובידה ודומיו מתחרים מי ישתלח בצורה ארסית יותר בממסד,
באשכנזים, בגזענות. בתפישתם הפשטנית, העולם מתחלק למקופחים ולמקפחים. הפערים
החברתיים (שלמרבה הצער קיימים) מקורם, לדבריהם, בגזענות ובאפליה. זו לא קיימת כבר
בפוליטיקה ובצבא, אבל קיימת לדבריהם, במרבית המוסדות האחרים.
המציא אותו, אין ספק שניפח אותו מאד. זה הנושא החם ביותר כיום. אם בעבר, מאיר עמור,
פעיל מחפש כותרות, השתלח בסיירת מטכ"ל בשל היותה לדבריו "אשכנזית",
הוא נשמע כצעקן אנכרוניסטי. לעומת זאת, אמנון לוי, בעל מעמד ציבורי גבוה ואיש
תקשורת מוערך, העניק רוח גבית לכול הצעקנים שוהמקופחים המקצועיים. פעילים חברתיים
רהוטים, משכילים, גם אם לא תמיד בעלי יושר אינטלקטואלי. הני זובידה ודומיו מתחרים מי ישתלח בצורה ארסית יותר בממסד,
באשכנזים, בגזענות. בתפישתם הפשטנית, העולם מתחלק למקופחים ולמקפחים. הפערים
החברתיים (שלמרבה הצער קיימים) מקורם, לדבריהם, בגזענות ובאפליה. זו לא קיימת כבר
בפוליטיקה ובצבא, אבל קיימת לדבריהם, במרבית המוסדות האחרים.
אמנם, היו לנו שני נשיאי מדינה מזרחיים (אלא אם יטענו שספרדי אינו מספיק מזרחי), אבל כמה
מהם בוחרים להזכיר שטרם היה לנו ראש ממשלה מזרחי. מעניין, מדוע מרכז הליכוד,
שמרבית חבריו מזרחיים לא בחר במזרחי להנהיג אותם.
מהם בוחרים להזכיר שטרם היה לנו ראש ממשלה מזרחי. מעניין, מדוע מרכז הליכוד,
שמרבית חבריו מזרחיים לא בחר במזרחי להנהיג אותם.
אני טוען שהפעילים החברתיים הללו הם לא רק בכיינים, אלא מסיתים ומדיחים. אני טוען זאת מבלי
להביא כארגומנט את תואר הדר' שלי. אני גאה בשם המשפחה האשכנזי שלי. לא סתם אשכנזי,
אלא אפילו מצאצאי קוזקים. אני מתגאה גם בפיגמנטים הצפופים שלי, שמקורם בבית אמא,
מעדן שבפינה הבריטית של תימן.
להביא כארגומנט את תואר הדר' שלי. אני גאה בשם המשפחה האשכנזי שלי. לא סתם אשכנזי,
אלא אפילו מצאצאי קוזקים. אני מתגאה גם בפיגמנטים הצפופים שלי, שמקורם בבית אמא,
מעדן שבפינה הבריטית של תימן.
אני טוען
שהפעילים החברתיים הללו, בעיקר הבוטים שבהם, חברי "הקשת המזרחית" הם
בכיינים, בשמה של סבתא שלי, סבתא מזל הנערצת, שגידלה לתפארת שבעה ילדים מעבודת
ספונג'ה וחינכה אותם לחריצות ולמעשים טובים. סבתא מזל שראתה בבן גוריון משיח בן
יוסף, גם אם אז היו כאילו שהתעקשו לראות בו קודם כל אשכנזי גזען. אני טוען זאת בשם
אמא שלי שלמדה בבית ספר דתי, בבית ספר חקלאי, בקיבוץ ואחר כך בבית ספר לאחיות ואף
אחד לא סיפר לה שהיא תימניה.
שהפעילים החברתיים הללו, בעיקר הבוטים שבהם, חברי "הקשת המזרחית" הם
בכיינים, בשמה של סבתא שלי, סבתא מזל הנערצת, שגידלה לתפארת שבעה ילדים מעבודת
ספונג'ה וחינכה אותם לחריצות ולמעשים טובים. סבתא מזל שראתה בבן גוריון משיח בן
יוסף, גם אם אז היו כאילו שהתעקשו לראות בו קודם כל אשכנזי גזען. אני טוען זאת בשם
אמא שלי שלמדה בבית ספר דתי, בבית ספר חקלאי, בקיבוץ ואחר כך בבית ספר לאחיות ואף
אחד לא סיפר לה שהיא תימניה.
אינני מתכחש לנתונים המספריים שהם ואמנון לוי מביאים, אלא נגד הפרשנות שלהם. לפני שני
עשורים הגיע לכאן גל עליה ענק מברית המועצות שלעבר. מהנדסים עבדו כטכנאים ורופאים
כסייעים. תוך פחות משנות דור הם יישרו קוו עם החברה הישראלית. מי שיסביר את ההבדלים
בין העליות, בחריצותם של העולים מרוסיה, יוקע כגזען ואני מסכים שההסבר הזה אינו
מספק. ייתכן שאפשר להסביר זאת, כמו את חלק גדול מהפערים, לא רק בעבודתם הקשה של
ה"אשכנזים", אלא גם בהון התרבותי שהביאו עמם.
עשורים הגיע לכאן גל עליה ענק מברית המועצות שלעבר. מהנדסים עבדו כטכנאים ורופאים
כסייעים. תוך פחות משנות דור הם יישרו קוו עם החברה הישראלית. מי שיסביר את ההבדלים
בין העליות, בחריצותם של העולים מרוסיה, יוקע כגזען ואני מסכים שההסבר הזה אינו
מספק. ייתכן שאפשר להסביר זאת, כמו את חלק גדול מהפערים, לא רק בעבודתם הקשה של
ה"אשכנזים", אלא גם בהון התרבותי שהביאו עמם.
האם לא היו אפליות? דעות קדומות? היו בארצנו גם היו. הן התחילו באפליה של אנשי היישוב
הישן כנגד המוסקובים בני העליה הראשונה. הם המשיכו עם האפליה של החלוצים בני העליה
השניה על ידי בני האיכרים בני העליה הראשונה. הם המשיכו בלעג ל"ייקים"
של העליה החמישית וכן, היתה אפליה של מזרחים. אלא שלא רק אשכנזים היפלו מזרחים.
גזענות היתה ועדיין קיימת בקרב מרוקאים. בני הערים הגדולות התייחסו בבוז תהומי אל ה"יאהוד אל ערב" שבאו מהכפרים שבהרי האטלס ואותם מזרחיים מקופחים התייחסו בגזענות מחליאה לא פחות כלפי אתיופים שכל
חטאם שהיו כהים יותר. וכולם, אגב, היפלו ומפלים ערבים. מזרחים אף הם.
הישן כנגד המוסקובים בני העליה הראשונה. הם המשיכו עם האפליה של החלוצים בני העליה
השניה על ידי בני האיכרים בני העליה הראשונה. הם המשיכו בלעג ל"ייקים"
של העליה החמישית וכן, היתה אפליה של מזרחים. אלא שלא רק אשכנזים היפלו מזרחים.
גזענות היתה ועדיין קיימת בקרב מרוקאים. בני הערים הגדולות התייחסו בבוז תהומי אל ה"יאהוד אל ערב" שבאו מהכפרים שבהרי האטלס ואותם מזרחיים מקופחים התייחסו בגזענות מחליאה לא פחות כלפי אתיופים שכל
חטאם שהיו כהים יותר. וכולם, אגב, היפלו ומפלים ערבים. מזרחים אף הם.
הבעיה בטיעוני הקיפוח אינה בכך שהם שקריים כולם, אלא דווקא בכך שהם שקריים בחלקם. אפופי
צדקנות. כך למשל הם מציגים את ההתיישבות בפריפריה כמטלה אותה הטילו אנשי הממסד
האשכנזי השבע על העולים מארצות ערב. אני לתומי חשבתי שההתיישבות בפריפריה היתה
קודם כול משימתה של ההתיישבות העובדת, שנים רבות לפני שבאו מרבית מושאי האפלייה של
פעילי "הקשת המזרחית". אכן, הממסד ההתישבותי שלח עולים ללא הכנה מספקת
וגרם בכך ללא מעט טרגדיות, אלא שהדבר אינו נובע מרשעות או גזענות, אלא בשל מה שהם ראו
כצוו השעה. הצורך לבנות מדינה ויהי מה. באותם ימים הדעת לא היתה פנויה לראות את
זכויותיו וכאבו של הפרט. האומה היתה חזות הכול. מאותה סיבה, פלמ"חניקים שאז
לא הגדירו את עצמם כ"אשכנזים", עשו ימים ולילות כדי להעביר את הגבול עולים
מארצות המזרח, שנחשבו אז קדם כל ליהודים. מאותה סיבה פעילי העליה סיכנו נפשם
בעיראק ובמצרים ובני המושבים יצאו להדריך את החקלאים ביישובי העולים.
צדקנות. כך למשל הם מציגים את ההתיישבות בפריפריה כמטלה אותה הטילו אנשי הממסד
האשכנזי השבע על העולים מארצות ערב. אני לתומי חשבתי שההתיישבות בפריפריה היתה
קודם כול משימתה של ההתיישבות העובדת, שנים רבות לפני שבאו מרבית מושאי האפלייה של
פעילי "הקשת המזרחית". אכן, הממסד ההתישבותי שלח עולים ללא הכנה מספקת
וגרם בכך ללא מעט טרגדיות, אלא שהדבר אינו נובע מרשעות או גזענות, אלא בשל מה שהם ראו
כצוו השעה. הצורך לבנות מדינה ויהי מה. באותם ימים הדעת לא היתה פנויה לראות את
זכויותיו וכאבו של הפרט. האומה היתה חזות הכול. מאותה סיבה, פלמ"חניקים שאז
לא הגדירו את עצמם כ"אשכנזים", עשו ימים ולילות כדי להעביר את הגבול עולים
מארצות המזרח, שנחשבו אז קדם כל ליהודים. מאותה סיבה פעילי העליה סיכנו נפשם
בעיראק ובמצרים ובני המושבים יצאו להדריך את החקלאים ביישובי העולים.
אחד
מטיעוני הקיפוח מתייחס להקמת מפעלים הקיבוציים בעיירות שלדברי המקטרגים הוקמו כדי
לנצל את המזרחיים, בעוד שנועדו דווקא ליצור עבורם מקומות עבודה. פעמים רבות בשל
דרישת ההסתדרות. אבל הטיעון המקומם ביותר,
שמעת לעת מרים את ראשו כמו עוף החול הוא נגד "הקצאת הקרקעות עבור בנים ממשיכים",
כביכול לטובת האשכנזים. זהו טיעון שקרי מאין כמוהו. לא מוסד "הבנים
הממשיכים", שראוי להתמודד עמו, אלא הצגת הבנים הממשיכים
כ"אשכנזים". רבים מפעילים אלו, המתהדרים בתוארים אקדמאיים, אינם מגלים מינימום
של יושר אקדמי. לו היה ניחנו בקצת ממנו היו מגלים שרוב הבנים הממשיכים הם בני מושבים
ומשום כך, דווקא מזרחיים.
מטיעוני הקיפוח מתייחס להקמת מפעלים הקיבוציים בעיירות שלדברי המקטרגים הוקמו כדי
לנצל את המזרחיים, בעוד שנועדו דווקא ליצור עבורם מקומות עבודה. פעמים רבות בשל
דרישת ההסתדרות. אבל הטיעון המקומם ביותר,
שמעת לעת מרים את ראשו כמו עוף החול הוא נגד "הקצאת הקרקעות עבור בנים ממשיכים",
כביכול לטובת האשכנזים. זהו טיעון שקרי מאין כמוהו. לא מוסד "הבנים
הממשיכים", שראוי להתמודד עמו, אלא הצגת הבנים הממשיכים
כ"אשכנזים". רבים מפעילים אלו, המתהדרים בתוארים אקדמאיים, אינם מגלים מינימום
של יושר אקדמי. לו היה ניחנו בקצת ממנו היו מגלים שרוב הבנים הממשיכים הם בני מושבים
ומשום כך, דווקא מזרחיים.
המאבק
באדמות החקלאים היה אבן יסוד במאבקה של "הקשת המזרחית" ומוזכר לפרקים
בטוריהם של פעילים חברתיים כאלה או אחרים. כבן למשפחת חקלאים אני דווקא מוצא לא
מעט צדק בדרישתם לחלק את האדמות בצורה שווה יותר, אם כי לא בקיצוניות שהם מביעים.
ברור לי שמשחדלו החקלאים לעבד את אדמתם, אין הם רשאים להפיק ממנה נכסי נדל"ן.
יחד עם זאת, אלו שהאומה שלחה לעבד ולהחזיק את אדמותיה, ראוי שיירכשו על האדמה איזו
חזקה. אני מוכן גם את הקביעה הזאת להעמיד לדיון, אלא שאם הטוענים היו מעוניינים בצדק,
הם היו משתמשים במונח "אדמות החקלאים" ולא במונח "אדמות הקיבוצים", שהרי מרבית האדמות המדוברות
הן בבעלות מזרחיים. גם השר שייצג את החקלאים, שלום שמחון, לא בדיוק בא מפולין. אולם
במונח הנייטרלי "חקלאים" אין כדי להסית המונים ואף אין בו כדי לשלהב מעטים.
"אדמות הקיבוצים" הוא טיעון מלהיב יותר, דבר שידע כבר מנחם בגין
ז"ל; "מזרחי" ידוע, שהסית את תושבי קרית שמונה כנגד "הקיבוצניקים
המתנשאים".
באדמות החקלאים היה אבן יסוד במאבקה של "הקשת המזרחית" ומוזכר לפרקים
בטוריהם של פעילים חברתיים כאלה או אחרים. כבן למשפחת חקלאים אני דווקא מוצא לא
מעט צדק בדרישתם לחלק את האדמות בצורה שווה יותר, אם כי לא בקיצוניות שהם מביעים.
ברור לי שמשחדלו החקלאים לעבד את אדמתם, אין הם רשאים להפיק ממנה נכסי נדל"ן.
יחד עם זאת, אלו שהאומה שלחה לעבד ולהחזיק את אדמותיה, ראוי שיירכשו על האדמה איזו
חזקה. אני מוכן גם את הקביעה הזאת להעמיד לדיון, אלא שאם הטוענים היו מעוניינים בצדק,
הם היו משתמשים במונח "אדמות החקלאים" ולא במונח "אדמות הקיבוצים", שהרי מרבית האדמות המדוברות
הן בבעלות מזרחיים. גם השר שייצג את החקלאים, שלום שמחון, לא בדיוק בא מפולין. אולם
במונח הנייטרלי "חקלאים" אין כדי להסית המונים ואף אין בו כדי לשלהב מעטים.
"אדמות הקיבוצים" הוא טיעון מלהיב יותר, דבר שידע כבר מנחם בגין
ז"ל; "מזרחי" ידוע, שהסית את תושבי קרית שמונה כנגד "הקיבוצניקים
המתנשאים".
הפעילים החברתיים הללו אינם מעוניינים בדיון כלכלי אלא בליבוי וטיפוח השד העדתי. זוהי הסתה
גזענית, אבל כנראה מהכיוון הנכון "פוליטיקלי קורקט". הם לא באו לשנות, אלא לדוג במים עכורים.
גזענית, אבל כנראה מהכיוון הנכון "פוליטיקלי קורקט". הם לא באו לשנות, אלא לדוג במים עכורים.
ילי שלום רב,
כפי ששוחנו מעט איננו מסכימים בנוגע לסיכסוך עם הערבים אך אני שמח
לחזק את ידך על מאמרך בעניני פנים בעיתון באתר YNET.
בברכת חג שמח,
דוד ארנון
מתן אמנויות – הוצאה לאור בע"מ
אני הנכד של מנחם עמיחי ממושב גבעת ח"ן, חבר של אבא שלך, שנפטר בשבוע שעבר אחרי מאבק ממושך במחלת הסרטן. אם אני לא טועה – גם אתה הכרת אותו.
קראתי כרגע את המאמר שלך ב – ynet בנושאי השד העדתי (המדומה).
כל מילה בסלע!
יישר כוח גדול שסוף סוף יש למישהו את האומץ לומר לעדת הצדקנים האשכנזית והמזרחית – את מה שכל כך הרבה אנשים חושבים ולא מעיזים כיוון שהדבר ישמע לא תקין פוליטית.
אני לומד כרגע לתואר שני במדיניות ציבורית עם התמחות בתכנון ערים באוניברסיטה העברית. חצי מהפרופסורים והדוקטורנטים בעלי הקביעות בבית הספר הזה הם בדיוק אותם אקדמאים חסרי יושרה עליהם כתבת במאמר. הם הביאו לנו השנה להרצאה את יפעת ביטון, אינטלקטואלית מזרחית בולטת, שמנהלת מסע צלב נגד האשכנזים וההתיישבות העובדת כבר למעלה מעשור.
הדם שלי רתח במהלך ואחרי ההרצאה שלה, וכל הניסיונות שלי להפריך את הטענות השקריות שהיא העלתה במהלך ההרצאה נתקלו בהשתקה שלה, ולאחר מכן של צוות ההוראה עצמו – שלא באמת מחפש אמת – ויותר מעדיף להמשיך ולברבר על 'דיכוי נרטיבי של אוכלוסיות אתניות ממוצא מזרחי'. לפעמים נדמה שהאנשים האלה מתמודדים עם רוחות רפאים מהעבר שלהם – אחרת אי אפשר להסביר איך זה שאותה יפעת ביטון נשואה לאשכנזי, בעלת קביעות באוניברסיטת ת"א, ושם המשפחה שלה הוא שטיינברג, אלא שהיא בוחרת לשמר את שם המשפחה המרוקאי שלה – על מנת להמשיך להיות נציגה מזרחית 'אותנטית'. פשוט לא יאומן אמוציות אישיות נכנסות למאבק הקולקטיבי הזה.
יותר ממה שכואב לי על המצב במדינה – במסגרתו קשקשנים כמו אמנון לוי ויפעת ביטון מקבלים פתחון פה, כואב לי שאנחנו, החקלאים, בני ההתיישבות העובדת, לא השכלנו לייצר אליטה אינטלקטואלית שתתמודד עם הטענות של החארות האלה. תסתכל מי עומד היום בראש מפלגת העבודה: מירב מיכאלי ושלי יחימוביץ – גם מבחינתן אפשר להקריב את החקלאים. החקלאים הם אסקופה נדרסת.
בכל מקרה – יישר כוח גדול ושנה טובה.
אהוד עמיחי, ירושלים.
גילי,
תודה על המאמר בYNET. אני מסכימה עם כל מילה. הייתי גם מוסיפה שהבעייה שלנו הישראלים, היא חסר הסובלנות של החברה כלפי האחר והשונה (ובעיקר, החלש) ולא אפלייה כזו או אחרת. באמת התבכיינות לא מביאה להישגים אלא להיפך.
שלום
תודה על שהגבת על "השד העדתי" בצורה כל כך מפורטת ועינינית. חשוב לפרסם זאת בעיתוני הבקר.
ואולי כך יפסיקו ," המסכנים" להתבכיין. (לא בטוח.
זה באופיים)
אגב בתי טיילה אתך למזרח טורקיה בשנת 81? .
בברכה
רותי
יישר כח למכתבך שהתפרסם בידיעות אחרונות. קול שפוי במקהלת העליהום. נכון עם זאת כי נשארנו המומים למשמע דבריהם של הנערים משדרות וקרית מלאכי. ההשלמה עם משהו שכאילו נגזר מלמעלה ואינו ניתן לשינוי. מדאיג ביותר.
על כל פנים, תודה כפולה.
איחולים לשנה טובה, שנה של בריאות, נסיעות מהנות והצלחה בכל שתעשה.
בברכה, ברכה ויוסי קמחי.
דש חם לאבא ולמימי
היי גילי
אתה תותח, הייתי מצרפת לך את השיר של שרית חדד שאתה ככ אוהב, אך ויתרתי
מצרפת לך כתבה תומכת של אושרת קוטלר בנושא, אמנם מנקודת מבט שונה אך שניכם חושבים דומה…
להראות לך שאני מעט בענייניםhttp://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1000592 (בעצם, סביר להניח שקראת אותה)
הי גילי ,
כרגיל אני נהנה לקרוא את רשימותיך ועוד יותר מכך נהנה להסכים אתך.
בעקבות פעילותה של הקשת המזרחית אשר בוודאי מקבלת רוח גבית מאמנון לוי הבניה בקיבוצים חנוקה מזה למעלה מעשור.
אני כואב את כאב ההתישבות העובדת אשר לעיתים מוצגת כאויבת העם על לא עוול בכפה.
מחזק את ידך ( הכותבת ) ,
עומרי
שוב ידידי גילי חסקין!
מפליא אותי האנרגיות שאתה משקיע במחשבה ,בתגובה,וביישום של התגובה(למרות שאתה מתפרנס אולי? מזה)בכול הקשור לאפליה ,לגזענות שקיימת בין מזרחים אשכנזים ירוקים אדומים צפונים דרומים וכול המרבה הרי זה….
אותי זה כבר לא,אצלי הנושא הזה,הנושאים הללו מקומם בצחוקים על כוס בירה ובהיזדמנות חגיגית זו אשמח לכזה איתך חג שמיח ושנה טובה למרות שאתה חצי תימני ואני אשכנזי מושלם (אולי נגיעה קוקזית מונגולית לפי האף של אבי)אה כן ומושבניק חקלאי גאה
ביי ושוב שנה טובה
י גילי, מצדיע לך על האמיתות בדבריך!
מעביר אליך מילותיי אודות הסדרה ואולי מעט על בית הגידול של אמנון לוי וברמז,המשפחה וסבו "אבו סאלים" שמו כלל לא היו מודעים למה שקוראים אותו מזרחיים ואשכנזים.
http://www.daaton.co.il/Article.aspx?id=506&source=send_to_friend
ראתי כבר הבוקר את תגובתך.
כל מילה – בסלע!
ראיתי את הסדרה וממש התעצבנתי,
וכל הזמן הסברתי להראל בדיוק מה
שכתבת…
אין עליך!!!
היי,
הנה מצאנו משהו שאנחנו מסכימים עליו,
משהו שמרגיז את שנינו, הבכיינות של המזרחיים…
שלום גילי,
קראתי את זה עוד ב-YNET והזדהיתי. אמנון לוי הוא על הגבול שבין שרלטן ונוכל, כי הוא לא עושה את הסדרה לשם שמיים אלא עם אג'נדה ברורה. זהו מאבק על משאבים ולא מאבק עדתי. אהרון אוזן והחמולה שלו, ושאר המושבניקים מטריפולי וטוניס שהשתלטו על קרקעות שכניהם במושבים הם לא בדיוק אשכנזים. הבעיה איננה של החקלאים אלא בערים וגם שם היא נעלמה כמעט לגמרי למעט איים של ש"ס שמשתדלת מאוד לשמר את תחושת הקיפוח, אבל לא כלפי הליטאים אלא כלפי "האשכנזים". הייתי בזמנו שמונה שנים בסרט הזה (1975-1983) וחשבתי שהוא כבר נגמר, אבל פריירים לא מתים, רק מתחלפים…
שנה טובה
מסכימה עם כל מילה
בילדותי הרחוקה בפרו הייתה משפחה מאוד אמידה ומאוד מכובדת, בני האצולה הפרואנית, אפשר להגדיר אותם… אנשים נפלאים ומקסימים -שמם היה בוזגלו. כן, צאצאי אנוסי ספרד. כשעליתי לארץ למדתי מה הקוננוטציה הדספקטיבית של אותו שם משפחה… בטוחני שבני משפחת בוזגלו כאן לא פחות מכובדים ולא פחות אנשים מקסימים כמו המשפחה בפרו… רק כאן למדתי שיש אשכנזים וספרדים… בפרו כולנו היינו יהודים…