800×600
הטרנספר
של בית אלפא.
כתבה:
מאירה יעקובא, ניר בנים.
ערך:
גילי חסקין
למאמרים
נוספים של מאירה יעקובא, ראו באתר זה: ישוב המפעל תל אור;
צבי אריה סלור
נבקר
בבית אלפא ונדון בפרשת הפילוג במסגרת הטיול: מבית אלפא לנהלל (בהכנה).
ראו
גם: בית אלפא:
סרט דוקומנטרי על מסע שורשים
של חברי רמת יוחנן, אל בית אלפא
מאמר זה חולק מסיבות טכניות לשנים. המשכו: בין בית אלפא לרמת יוחנן
בית אלפא
מבוא
עבודה זו "טרנספר, למה? היכן? ומתי?",
היא פרי הצעתו ובקשתו של הד"ר גלעד (גילי) חסקין ואני נענית לה בשמחה.
בהזדמנות זו ברצוני להודות לו על רעיונותיו היצירתיים.
העבודה מתבססת על מקורות מהארכיון
הציוני, עיתונות יומית, ספרי מחקר ואתרי האינטרנט של הקיבוצים בית אלפא ורמת
יוחנן. לדאבוני נבצר ממני להשתמש בחומר העשיר והמקורי, המצוי בארכיונים הקיבוציים האלה
ובארכיון הקיבוץ הארצי בגבעת חביבה. למרות זאת אקווה שעבודה זו, תיתן לקורא תמונה נטמנה
ככל האפשר, על המתרחש בקיבוצים אלה ערב המשבר, התרחשותו והשלכותיו. ברצוני להודות
לבתיה לשם מהארכיון הציוני ולספרני הספרייה האזורית באר – טוביה.
רקע היסטורי
בבואנו
לדון במשבר שפקד את הקיבוצים בית אלפא ורמת יוחנן (1937 – 1940) עלינו לקחת בחשבון
כי לא היה זה המשבר הראשון בראשיתה של התנועה הקיבוצית. קדמו לו משבר ופילוג בין יישובי
גדוד העבודה עין חרוד ותל יוסף, (1923) שנבע מטעמים כלכליים וארגוניים, כאשר הנושא
המרכזי היה אי הסכמה וויכוח על מידת האוטונומיה הכספית של משק עין חרוד, הראשון
בין קיבוצי גדוד העבודה, לבין גזברות הגדוד.
[1] המאבקים בין
המשק והגדוד היו מרים ולא נמצא פתרון שיניח את הדעת בין שני הצדדים. בסופו של דבר
נקראה ההסתדרות ובן גוריון בראשה, להכריע בפרשה. אלה פסקו על חלוקת המשק המשותף של
עין חרוד ותל יוסף ועזיבת עין חרוד את המסגרת הגדודית. הפילוג הביא לחלוקת אמצעי הייצור,
קרקע ומים, בעלי חיים, מיכון חקלאי והעברת חברים. בעין חרוד נותרו 123 חברים ובתל
יוסף התיישבו 225 חברים, "נאמני הגדוד". כן נפסק שכל גוף התיישבותי שירצה לשמור על
אוטונומיה כספית חייב יהיה לקבל את מרות ההסתדרות, ולא – יינקטו כנגדו אמצעים
שפירושם הימנעות מהקצאת משאבים כספיים מהמוסדות המיישבים שפעלו באמצעות המרכז
החקלאי. בסופו של הסכסוך עין חרוד קבלה את מרות ההסתדרות וזכתה לתמיכה ממוסדותיה ותל
יוסף שנסמכה על גזברות הגדוד "נענשה" על ידי ההסתדרות, ביישוב הורעו
תנאי החיים, ביניהם מצב הבריאות, הכלכלה והפרנסה.
ראו גם,
באתר זה: גדוד
העבודה
משבר נוסף
בתנועה הקיבוצית הצעירה, ארע ב – 1926 בין משק כפר גלעדי, הגדוד וההסתדרות. הגורם
לכך היה רצונו של משק כפר-גלעדי, השייך לגדוד העבודה, להתאחד עם משק תל-חי הסמוך
לו שאף הוא השתייך לגדוד העבודה. היות שמשק תל חי סבל ממצב כלכלי קשה, משלוח
אמצעים כספיים ומשלוח חברים להשלמת השורות לא הביאו לשיקומו וליציבות בספר חבריו,
העלה משק כפר גלעדי את הרעיון לאחד את שני המשקים למשק אחד. הוועד הפועל של הגדוד
תמך בצעד זה, אך מיעוט מחברי תל-חי, ובראשם אלכסנדר זייד (שקודם לכן עזב את כפר
גלעדי בחרי אף), התנגדו נמרצות לאיחוד. ואז , כמו במקרה של עין חרוד, נקראו
ההסתדרות ודוד בן גוריון בראשה, להכריע בפרשה. ההסתדרות, שהתנגדה לפעילותו של
הגדוד, שרבים מחבריו ישבו בכפר גלעדי, החליטה לאשר את פרישת תל חי מהגדוד ולהוציא
את משק כפר גלעדי מן ההסתדרות. ייתכן שברקע להחלטה עמדה גם פרשת "הקיבוץ
החשאי".
ראו באתר
זה: הקיבוץ החשאי.
המאבק היה
ממושך, על כפר גלעדי הופעלו צעדים כלכליים, כלומר מניעת כל המשאבים הכספיים. למרות
תמיכת ההסתדרות, התפרק משק תל חי בקיץ 1926 וכל אמצעי הייצור שלו הועברו לכפר
גלעדי. בסופו של דבר, קיבל כפר גלעדי את מרותה המוחלטת של ההסתדרות.
מתיאורים מתקבלות המסקנות
הבאות:
א. בעת משבר, כאשר גוף
התיישבותי נתון בקשיים חברתיים וכלכליים ומתקשה להגיע בכוחות עצמו לפתרון הוא נאלץ
לקרוא לעזרה לגוף ארצי, ההסתדרות, או הקיבוץ הארצי. ניסיון העבר מוכיח שהפתרונות המוצעים
נעשים בדרך של כפייה, ואלה אינם מביאים לפתרון אלא להחרפת המשבר. שליטת ההסתדרות
באמצעים הכספיים נותנת בידיה כוח רב ואמצעי כפייה. [2]
ב. הקרע שנוצר עקב המשברים
והפתרונות שניתנו להם כמעט ואינו ניתן לאיחוי, נמשך במשך שנים רבות גם בדורות
הבאים של היישובים.
היישוב
בארץ לאחר מלחמת העולם הראשונה
בארץ לאחר מלחמת העולם הראשונה
מצבו הקשה של המשק היהודי
בארץ ישראל לאחר המלחמה מנע תעסוקה מצעירי החלוצים, עולי העלייה השלישית. הגורם
לכך היה המצב הכלכלי בארץ ישראל בתום מלחמת העולם הראשונה והחלת שלטון המנדט
הבריטי בה. אמנם, לממשלה הבריטית היו תוכניות פיתוח רבות, ביניהן התוויית נתיבים
לסלילת כבישים ומסילות ברזל, הקמת מערכת תקשורת ופיתוח והקמת נתיבי ים ואוויר.
אמנם ביצוען של אלה הצריך המוני ידיים עובדות, אך לא היה בכוחם של הפועלים היהודים
חסרי הניסיון להוות את כוח העבודה העיקרי לביצוע עבודות תשתית אלה. היות שכך, השלטונות
פנו לקבלנים ערביים שהעסיקו כוח עבודה זול, גברים נשים וילדים מהארץ וממצרים. מצב
זה הביא לאבטלה בקרב העולים החדשים. מפלגות הפועלים בארץ, "הפועל הצעיר"
ו"אחדות העבודה" חשו אחריות לגבי העולים המובטלים ונרתמו להשגת עבודות ציבוריות מהממשלה וזאת תוך כדי תחרות עם
הקבלנים הפרטיים הערבים.[3]
בדרך זו הן הצליחו לארגן מאות פועלים לעבודות סלילת הכבישים ומסילות הברזל. פועלים
אלה התגוררו במחנות אוהלים שהוקמו בחופזה. האוהל היה בעבורם הבית הראשון במולדת
המתחדשת. במחנות אלה, החל לצמוח הווי חיים מיוחד ומערכת של ערכים חברתיים הדוגלת בשיתוף,
בערבות הדדית ובהקמת חברה צודקת. העבודה נעשתה תוך שמחת יצירה והסתפקות במועט.
במחנות הסוללים התלכדו קבוצות עולי העלייה השלישית, שהתארגנו עוד בגולה, על בסיס
של התיישבות שיתופית, הגנה ושילוב של ציונות וסוציאליזם.[4]
בארץ ישראל לאחר המלחמה מנע תעסוקה מצעירי החלוצים, עולי העלייה השלישית. הגורם
לכך היה המצב הכלכלי בארץ ישראל בתום מלחמת העולם הראשונה והחלת שלטון המנדט
הבריטי בה. אמנם, לממשלה הבריטית היו תוכניות פיתוח רבות, ביניהן התוויית נתיבים
לסלילת כבישים ומסילות ברזל, הקמת מערכת תקשורת ופיתוח והקמת נתיבי ים ואוויר.
אמנם ביצוען של אלה הצריך המוני ידיים עובדות, אך לא היה בכוחם של הפועלים היהודים
חסרי הניסיון להוות את כוח העבודה העיקרי לביצוע עבודות תשתית אלה. היות שכך, השלטונות
פנו לקבלנים ערביים שהעסיקו כוח עבודה זול, גברים נשים וילדים מהארץ וממצרים. מצב
זה הביא לאבטלה בקרב העולים החדשים. מפלגות הפועלים בארץ, "הפועל הצעיר"
ו"אחדות העבודה" חשו אחריות לגבי העולים המובטלים ונרתמו להשגת עבודות ציבוריות מהממשלה וזאת תוך כדי תחרות עם
הקבלנים הפרטיים הערבים.[3]
בדרך זו הן הצליחו לארגן מאות פועלים לעבודות סלילת הכבישים ומסילות הברזל. פועלים
אלה התגוררו במחנות אוהלים שהוקמו בחופזה. האוהל היה בעבורם הבית הראשון במולדת
המתחדשת. במחנות אלה, החל לצמוח הווי חיים מיוחד ומערכת של ערכים חברתיים הדוגלת בשיתוף,
בערבות הדדית ובהקמת חברה צודקת. העבודה נעשתה תוך שמחת יצירה והסתפקות במועט.
במחנות הסוללים התלכדו קבוצות עולי העלייה השלישית, שהתארגנו עוד בגולה, על בסיס
של התיישבות שיתופית, הגנה ושילוב של ציונות וסוציאליזם.[4]
בית
אלפא קיבוץ א' של תנועת השומר הצעיר
אלפא קיבוץ א' של תנועת השומר הצעיר
הגרעין המייסד של קיבוץ בית
אלפא מורכב היה ממספר קבוצות של חלוצי העלייה השלישית שהתלקטו והתלכדו בתנועת
הנוער "השומר הצעיר" עוד בגולה במטרה להגשים רעיון של התיישבות שיתופית
בארץ – ישראל. ראשוני הקיבוץ ארצה עלו ממרכז אירופה ביוני 1920. [5]
תחילה הם ניסו להצטרף לשורות "גדוד העבודה" שנוסד בשנה זו, אך לאחר
תקופה קצרה עזבוהו מחוסר שפה משותפת עם חבריו ועם האידיאולוגיה שלו. לכן, הם החליטו
להקים לעצמם מסגרת עצמאית שונה. [6]
הקבוצה מנתה ארבעים ושישה חברים והתקבצה במחנה
הסוללים בכביש בית גן יבנאל. בעת עבודתם במקום הוצעו להם על ידי חברת ייק"א עבודות
הכשרת קרקע בביתניה עילית. אך החברה זו לא התחשבה במבנה החברתי והאידיאולוגי של
הקבוצה ולא ספקה מקומות עבודה לכל חבריה. [7].
[8]
היות שכך, נאלצה הקבוצה להתפלג. לחבריה שעלו לביתניה עילית היה המפגש עם המציאות
קשה ביותר. אחד מחבריה, דוד הורוביץ, מתאר את הקשיים שעל החברים היה להתמודד:
אלפא מורכב היה ממספר קבוצות של חלוצי העלייה השלישית שהתלקטו והתלכדו בתנועת
הנוער "השומר הצעיר" עוד בגולה במטרה להגשים רעיון של התיישבות שיתופית
בארץ – ישראל. ראשוני הקיבוץ ארצה עלו ממרכז אירופה ביוני 1920. [5]
תחילה הם ניסו להצטרף לשורות "גדוד העבודה" שנוסד בשנה זו, אך לאחר
תקופה קצרה עזבוהו מחוסר שפה משותפת עם חבריו ועם האידיאולוגיה שלו. לכן, הם החליטו
להקים לעצמם מסגרת עצמאית שונה. [6]
הקבוצה מנתה ארבעים ושישה חברים והתקבצה במחנה
הסוללים בכביש בית גן יבנאל. בעת עבודתם במקום הוצעו להם על ידי חברת ייק"א עבודות
הכשרת קרקע בביתניה עילית. אך החברה זו לא התחשבה במבנה החברתי והאידיאולוגי של
הקבוצה ולא ספקה מקומות עבודה לכל חבריה. [7].
[8]
היות שכך, נאלצה הקבוצה להתפלג. לחבריה שעלו לביתניה עילית היה המפגש עם המציאות
קשה ביותר. אחד מחבריה, דוד הורוביץ, מתאר את הקשיים שעל החברים היה להתמודד:
בני עשרים
ועוד קצת… נערים מהמעמד הבינוני… שנטשו בית מלא כל טוב להגשים חלום ערטילאי
בארץ מדברית… בבואם לארץ כבר הייתה נפשם מצולקה, כבר חזו מבשרם את השנאה ליהודי.
כבר התפקחו מאשליית המזומנת להם באירופה. [9]
החברים חסרי
ניסיון בעבודה חקלאית, נדרשו לעבוד בעבודות שלא הוכשרו לקראתם: הכשרת קרקע, סיקול
סלעים ואבנים שעל ההר, עקירת הסדריות וחפירת בורות לנטיעת עצי זית וכרמים. השכר שנקבע
היה בהתאם לתפוקתם. התוצאה, השכר היה נמוך ולא כיסה את כל צורכיהם. [10]
לאחר נדודים ותלאות, נוכחו חברי
הקבוצה לדעת כי אין להם הכנסה מובטחת כשכירים והחלו לחשוב בכיוון של התיישבות
שיתופית. "הכרה בחיוניותה של ההתיישבות". [11] בפסח
תרפ"א (1921) התלקטו שמונה עשר מחבריה
ונוספו אליהם תשעים ושניים חברים נוספים, מגדוד "שומריה" שנמנו על סוללי
כביש חיפה – ג'דה שהיה באחריות מפלגת "הפועל הצעיר". [12] הקבוצה המאוחדת שמרה על ייחודה ולכידותה חרף התלאות
הרבות שעברו עליה. בניסיון
להגשים את חלומם העתידי, החלו נציגיה במשא ומתן עם המוסדות הלאומיים והמיישבים בבקשה
להקצאת מקום להתיישבות קבע. [13] בימים אלה דובר
על רכישת גוש נוריס באדמות עמק יזרעאל (1920). לקרקעות אלה היו "יתרונות
התיישבותיים רבים, שעליהם עמדו אבות היישוב כבר בסוף המאה ה- 19". עמק יזרעאל
ניחן בשטחי אדמה נרחבים לעיבוד ועשירים במקורות מים ונמצא בבעלות של מספר מצומצם
של אפנדים – דבר שהקל על רכישת קרקעותיו. תנאים אפשרו התיישבות רחבת ממדים ולאו
דווקא הקמת יישובים בודדים, הנפרדים זה מזה. כאמצעי קשר בין היישובים לבין ערי
החוף שימשה אז הרכבת שנסללה עוד בתקופה העות'מאנית. נושא רכישת אדמות עמק יזרעאל
עלה עוד בשנות ה 90 של המאה ה – 19 כאשר הברון רוטשילד גילה עניין ברכישתן. גם
יהושע חנקין פעל בכך רבות. אך מלחמת העולם הראשונה שהתרחשה בארץ בשנים 1914 –
1918, עיכבה את רכישת גוש נוריס ורק ב 1920 הצליח יהושע חנקין לגאול את גוש נוריס
מאדמות העמק.[14]
ראו באתר זה: יהושע חנקין וגאולת
האדמות.
קבוצת חברי השומר הצעיר החלה במשא ומתן עם
המוסדות הלאומיים בכדי שיעזרו להם להימנות עם היישובים הראשונים שיועלו להתיישבות
בגוש נוריס.
גורמים שונים עמדו בדרכם להגשמת אידיאל התיישבותם
במקום ואל הם:
א. גדוד העבודה, גוף גדול, חזק
ומאורגן, טען שיש להקדיש את הגוש כולו להתיישבות פלוגותיו.
ב. אנשי העלייה השנייה טענו כי
אין "שום סיבה לתת גם ל"שומר הצעיר" מקום בהתיישבות, שכן אין
לתנועה זו חזון התיישבותי כמו לגדוד או למושב העובדים שהיה אז בהתהוותו. לטענתם: "הם
לא הביאו רעיון אלא חוויה, לא אידיאולוגיה אלא אידיאה, ולא ראו את עצמם כארגון אלא
כעדה".[15]
ג.
המחלקה להתיישבות חקלאית של ההסתדרות הציונית העלתה מספר
טיעונים. מהם, חוסר אמצעים מצד הקרן הקיימת לישראל ליצירת מקורות מים, מקום ההתיישבות
הרצוי הוכר כמקום מוכה מלריה ומהווה סכנה ביטחונית למתיישבים בו.
לעומתם, חברי מרכז הסתדרות העובדים
החקלאים החליטו לאשר לקבוצת חברי השומר הצעיר את העלייה על הקרקע [16]
למרות שהמוסדות המיישבים לא
עודדו את הקבוצה להתיישב, הם קבעו את מקום ההתיישבות והקציבו לו תקציב התיישבות. התקציב
היה רחוק מסיפוק הצרכים המינימאליים להקמת
נקודת התיישבות חדשה לפיכך. לחברים לא נותרה ברירה אלא לגייס בכוחות עצמם תקציב לצורך
התיישבותם העתידית. לשם כך, הם שיגרו משלחת לאירופה, למרכזי תנועת השומר הצעיר,
בכדי שאלה יגייסו כספים וידרבנו את חניכיהם לקראת התיישבותם בעמק יזרעאל. כתוצאה
מביקור המשלחת החלה התעוררות חינוכית גדולה בקני השומר הצעיר בפולין ובגליציה. כן,
הם תרמו בעין יפה לרכישת מכונות חקלאיות ראשונות לבכור יישובי התנועה [17] לאחר שנקבע מקום ההתיישבות התלקטו והתלכדו חברי
הארגון בנקודה זמנית סמוך לקבוצת גבע והצטרפו אליהם עוד שתי קבוצות של חלוצים יוצאי
גרמניה וצ'כיה. איחודן של קבוצות אלה הקל על המוסדות להתגבר על התנגדות מנהיגות
גדוד העבודה שדרשה בתוקף שכל גוש נוריס יוקצה להתיישבות חבריו.
ב 4
בנובמבר 1922, לאחר תקופת הכשרה בקבוצת גבע עלה ראשון
קיבוצי השומר הצעיר להתיישבות. תחילה כונה היישוב "קיבוץ א' של תנועת השומר
הצעיר", ולימים נקבע שמו ל"בית אלפא". הנתונים שבידינו מורים שהיו
בבית אלפא עם הקמתה, 15 משפחות 9 ילדים 67
רווקים ו 13 רווקות. [18] אך לא חלף
זמן רב מהגשמת חזון ההתיישבות והקיבוץ "נתפצל
לשלושה גושים ואיבד את הקשר עם תנועתו". [19]
בראשית שנות העשרים של המאה
העשרים החלו היישובים השיתופיים הקיבוציים להתארגן לקראת הקמת תנועה ארצית. בתחילה
הייתה התארגנות זו בהתאם להשקפה כלכלית וקיבוצית. הקבוצות הראשונות שהתארגנו לכלל
תנועה היו קבוצות דגניה א' ודגניה ב', שהיו בעלות אידיאולוגיה השמה את הדגש על
היחיד. חברי הקבוצות הראשונות האמינו, כי בצורת חייהם השיתופית והשוויונית הם
ישפיעו מבחינה מוסרית על כלל היישוב, אף זה שמחוץ להתיישבות. [20]
אידיאולוגיה
זו הכתיבה גם את צורת ההתיישבות אשר לימים כונתה "הקבוצה הקטנה". הקבוצות
נטו לשמור על אוטונומיה מרבית לעצמן ולא נטו להצטרף לגוף ארצי חזק, מחשש שגוף גדול
ומאורגן עלול להטיל עליהם את כלליו וחוקיו. בניגוד להן גדוד העבודה אימץ לעצמו רעיון
התיישבותי מנוגד לחלוטין, "הקבוצה הגדולה". הוגה הרעיון היה שלמה
לבקוביץ, (לימים לביא), איש העלייה השנייה. לדעתו, היה צורך לשנות מן היסוד את
צורת ההתיישבות השיתופית העתידית ולהקים צורת התיישבות חדשה: "הקבוצה הגדולה".
זו, תהא פתוחה לכל, ועשויה לקלוט ללא בירור ובחירה את כל הפונים אליה. בהתאם
לתוכניתו גם על מבנה המשק לעבור שינוי, עליו להיות משק עצמאי, מבוסס על ענפים
חקלאיים מגוונים ככל האפשר, המשלב בתוכו גם מלאכה ותעשייה. על המשק לספק את כל
צורכיהם של חבריו, ללא תלות בגורמי חוץ. . [21]
בהתאם להשקפתו של לבקוביץ הוקמו קיבוצי גדוד
העבודה, עין חרוד ותל יוסף המהווים באותה עת יחידה כלכלית אחת.
ראו באתר זה: סיור בעקבות
פרשיות הגנה והתיישבות בעמק חרוד.
ארגון
קיבוצי נוסף קם בארץ – ישראל ב 1925. היה זה "חבר הקבוצות
והקיבוצים". ה"חבר" הוקם בבית אלפא ב כ' –
כ"ב בחשוון תרפ"ו (1925) ובוועידת ייסודו השתתפו 101 צירים שייצגו 26
קבוצות וקיבוצים, 17 פלוגות וחבורות במושבות, 7 קיבוצים ופלוגות בערים ו4 משקי
פועלות. [22]
קיבוצי נוסף קם בארץ – ישראל ב 1925. היה זה "חבר הקבוצות
והקיבוצים". ה"חבר" הוקם בבית אלפא ב כ' –
כ"ב בחשוון תרפ"ו (1925) ובוועידת ייסודו השתתפו 101 צירים שייצגו 26
קבוצות וקיבוצים, 17 פלוגות וחבורות במושבות, 7 קיבוצים ופלוגות בערים ו4 משקי
פועלות. [22]
הקמת "חבר הקבוצות והקיבוצים"
ענתה על הצורך באיחוד קבוצות, אולם אחרי זמן קצר הסתבר שלא ניתן היה ממש את
הרעיון מאחר והתגלו חילוקי דעות בין
הקבוצות הקטנות לבין שני הקיבוצים הארציים קיבוץ עין חרוד וגדוד העבודה.[23]
כך, שבשנת 1927 פרשו ממנו הקיבוצים שדגלו בקיומה של מסגרת ארצית חזקה ומחייבת,
והקימו את "הקיבוץ
המאוחד"
ו"הקיבוץ הארצי השומר הצעיר". הקיבוץ הארצי נוסד
במועצת היסוד של השומר הצעיר שהתקיימה בחיפה ב 1 – 3 באפריל 1927 ואיגד בתוכו
ארבעה קיבוצים, משמר העמק, מרחביה, עין שמר ומעברות. כמעט ביחד עמו ב 5 באוגוסט
1927 נוסד "הקיבוץ המאוחד" שאיגד בתוכו קיבוצים נוספים של יוצאי תנועת
"החלוץ" המונים מאות חברים בכל קיבוץ.. [24]
". ב"חבר
הקבוצות והקיבוצים" נותרו הקבוצות הקטנות, שחבריהן שאפו לגבש את הכוח הקיבוצי
בארץ ישראל אך ללא מוסדות מרכזיים ומדריכים. לכן, הם התכנסו בנובמבר 1929 בקיבוץ גניגר והקימו את "חבר
הקבוצות". [25]
ענתה על הצורך באיחוד קבוצות, אולם אחרי זמן קצר הסתבר שלא ניתן היה ממש את
הרעיון מאחר והתגלו חילוקי דעות בין
הקבוצות הקטנות לבין שני הקיבוצים הארציים קיבוץ עין חרוד וגדוד העבודה.[23]
כך, שבשנת 1927 פרשו ממנו הקיבוצים שדגלו בקיומה של מסגרת ארצית חזקה ומחייבת,
והקימו את "הקיבוץ
המאוחד"
ו"הקיבוץ הארצי השומר הצעיר". הקיבוץ הארצי נוסד
במועצת היסוד של השומר הצעיר שהתקיימה בחיפה ב 1 – 3 באפריל 1927 ואיגד בתוכו
ארבעה קיבוצים, משמר העמק, מרחביה, עין שמר ומעברות. כמעט ביחד עמו ב 5 באוגוסט
1927 נוסד "הקיבוץ המאוחד" שאיגד בתוכו קיבוצים נוספים של יוצאי תנועת
"החלוץ" המונים מאות חברים בכל קיבוץ.. [24]
". ב"חבר
הקבוצות והקיבוצים" נותרו הקבוצות הקטנות, שחבריהן שאפו לגבש את הכוח הקיבוצי
בארץ ישראל אך ללא מוסדות מרכזיים ומדריכים. לכן, הם התכנסו בנובמבר 1929 בקיבוץ גניגר והקימו את "חבר
הקבוצות". [25]
המציאות
מורה שבתקופה קצרה נוסדו שלוש
תנועות קיבוציות גדולות שהחלו את דרכן כתנועות ציוניות, ללא זיקה פוליטית למפלגה
כלשהי. מטרותיהם הייתה להקים התיישבות חקלאית שיתופית בארץ – ישראל, לחנך צעירים יהודים
בארץ ובגולה, לשם הרחבת והשלמת שורותיהן. אך עד מהרה, ב"מחצית שנות
השלושים כבר פיתחה כל אחת משלוש התנועות הקיבוציות הגדולות זהות פוליטית משלה".
[26]
לעומת חבר הקבוצות והקיבוץ המאוחד, שדגלו בזיקה
לתנועת העבודה, היה הקיבוץ הארצי מפלגה לכל דבר החל מיום הקמתו. אחד המאפיינים שלו
היה קו של "קולקטיביות רעיונית". [27]
מורה שבתקופה קצרה נוסדו שלוש
תנועות קיבוציות גדולות שהחלו את דרכן כתנועות ציוניות, ללא זיקה פוליטית למפלגה
כלשהי. מטרותיהם הייתה להקים התיישבות חקלאית שיתופית בארץ – ישראל, לחנך צעירים יהודים
בארץ ובגולה, לשם הרחבת והשלמת שורותיהן. אך עד מהרה, ב"מחצית שנות
השלושים כבר פיתחה כל אחת משלוש התנועות הקיבוציות הגדולות זהות פוליטית משלה".
[26]
לעומת חבר הקבוצות והקיבוץ המאוחד, שדגלו בזיקה
לתנועת העבודה, היה הקיבוץ הארצי מפלגה לכל דבר החל מיום הקמתו. אחד המאפיינים שלו
היה קו של "קולקטיביות רעיונית". [27]
"קיבוץ א' של השומר הצעיר" בית
אלפא, ראשון קיבוציה של תנועת "השומר הצעיר" העדיף תחילה לא להצטרף
ל"קיבוץ הארצי" ושמר על עצמאותו עד 1940. [28]
נטייה זו נתחזקה עקב הקרבה הגיאוגרפית והרעיונית לגדוד העבודה. כאשר חברי הקיבוץ נוכחו
והכירו מקרוב את הפילוג בין המשקים עין חרוד ותל יוסף, תוצאותיו והמאבקים
הפוליטיים ההרסניים שהביאו לפילוגו והתפוררותו של גדוד העבודה ב 1927. היות שכך, העדיפו
חברי בית אלפא לא להצטרף לקיבוץ הארצי, מחשש שארגון זה יקבל במשך הזמן צביון של
מפלגה. כך, דווקא קיבוץ א' של תנועת "השומר הצעיר", שאף לשמור על
ניטרליות בשאלות פוליטיות בעיקר כדי לקיים יציבות חברתית. במקום נכחו ארבע קבוצות מגובשות
של חברים שהתחלקו על פי עמדתן הפוליטית:
אלפא, ראשון קיבוציה של תנועת "השומר הצעיר" העדיף תחילה לא להצטרף
ל"קיבוץ הארצי" ושמר על עצמאותו עד 1940. [28]
נטייה זו נתחזקה עקב הקרבה הגיאוגרפית והרעיונית לגדוד העבודה. כאשר חברי הקיבוץ נוכחו
והכירו מקרוב את הפילוג בין המשקים עין חרוד ותל יוסף, תוצאותיו והמאבקים
הפוליטיים ההרסניים שהביאו לפילוגו והתפוררותו של גדוד העבודה ב 1927. היות שכך, העדיפו
חברי בית אלפא לא להצטרף לקיבוץ הארצי, מחשש שארגון זה יקבל במשך הזמן צביון של
מפלגה. כך, דווקא קיבוץ א' של תנועת "השומר הצעיר", שאף לשמור על
ניטרליות בשאלות פוליטיות בעיקר כדי לקיים יציבות חברתית. במקום נכחו ארבע קבוצות מגובשות
של חברים שהתחלקו על פי עמדתן הפוליטית:
- התומכים
בהשקפת הקיבוץ הארצי. - תומכי
אחדות העבודה. - תומכי
המפלגה הציונית "פועלי ציון שמאל". - אוהדי
הפלג השמאלי של "גדוד העבודה". [29]
הרכב
חברתי זה היה בעוכריו של הקיבוץ הצעיר שהיה ללא גב תנועתי תומך המאפשר את השלמת השורות
במקרה של עזיבת חברים וצורך בידיים עובדות כתוצאה מהתפתחות המשק. השמירה על עקרון
העצמאות בבית אלפא, הביאה לכך שלא עמד מאחורי הקיבוץ גוף ארצי המסייע לו בהצטרפות חברים
נוספים לשורותיו.
חברתי זה היה בעוכריו של הקיבוץ הצעיר שהיה ללא גב תנועתי תומך המאפשר את השלמת השורות
במקרה של עזיבת חברים וצורך בידיים עובדות כתוצאה מהתפתחות המשק. השמירה על עקרון
העצמאות בבית אלפא, הביאה לכך שלא עמד מאחורי הקיבוץ גוף ארצי המסייע לו בהצטרפות חברים
נוספים לשורותיו.
הגוף היחידי שהיה מוכן לסייע לבית
אלפא היה הקיבוץ הארצי "ולו במחיר עתודה, שהייתה נחוצה להשלמת
קיבוצים אחרים". [30]
החלטה זו לא הייתה קלה לעומדים בראש
ה"קיבוץ הארצי", ההכרעה נפלה משום שבית אלפא היה ראשון ליישובי התנועה "סמל
שלאורו התחנכו". הקיבוץ הארצי ראה "שליחות" בשיגור לבית אלפא קבוצת
השלמה. היה זה גרעין "הסולל" בן 23 חברים, קבוצה מצעירי התנועה שהתנסתה בעבודה
כפועלים שכירים בשולי המושבות. הקבוצה לא ששה להשלמת קיבוץ בית אלפא, מאחר וראתה
עצמה כחוד החנית של המאבק המעמדי במושבה, וחששו שבהשלמת קיבוץ וותיק, הם עלולים
להיטמע בתוכו ולאבד את ייחודם הקבוצתי. גם בית חברי אלפא לא ששו לקבלם, משום שידעו
שחברי גרעין "הסולל" באו "לא בתום לב…כי אם קבלו עליהם את גזרת
התנועה…" [31]
כתוצאה מכך החברים החדשים נתקבלו בחשד "ובלי מאור פנים". הוותיקים
התייחסו אליהם כאל "ידיים עובדות" ולא כמו אל חברי תנועה הבאים בשליחות
תנועתית. בואה של קבוצת "הסולל" העמיקה את הקיטוב בין הקבוצות השונות
שהרכיבו את הקיבוץ "שמאל דוחה וימין אינה מקרבת, אנשי מפא"י רוטנים
ה"שמאל" אינה מרוצה". [32]
אלפא היה הקיבוץ הארצי "ולו במחיר עתודה, שהייתה נחוצה להשלמת
קיבוצים אחרים". [30]
החלטה זו לא הייתה קלה לעומדים בראש
ה"קיבוץ הארצי", ההכרעה נפלה משום שבית אלפא היה ראשון ליישובי התנועה "סמל
שלאורו התחנכו". הקיבוץ הארצי ראה "שליחות" בשיגור לבית אלפא קבוצת
השלמה. היה זה גרעין "הסולל" בן 23 חברים, קבוצה מצעירי התנועה שהתנסתה בעבודה
כפועלים שכירים בשולי המושבות. הקבוצה לא ששה להשלמת קיבוץ בית אלפא, מאחר וראתה
עצמה כחוד החנית של המאבק המעמדי במושבה, וחששו שבהשלמת קיבוץ וותיק, הם עלולים
להיטמע בתוכו ולאבד את ייחודם הקבוצתי. גם בית חברי אלפא לא ששו לקבלם, משום שידעו
שחברי גרעין "הסולל" באו "לא בתום לב…כי אם קבלו עליהם את גזרת
התנועה…" [31]
כתוצאה מכך החברים החדשים נתקבלו בחשד "ובלי מאור פנים". הוותיקים
התייחסו אליהם כאל "ידיים עובדות" ולא כמו אל חברי תנועה הבאים בשליחות
תנועתית. בואה של קבוצת "הסולל" העמיקה את הקיטוב בין הקבוצות השונות
שהרכיבו את הקיבוץ "שמאל דוחה וימין אינה מקרבת, אנשי מפא"י רוטנים
ה"שמאל" אינה מרוצה". [32]
גם התנאים הפיסיים היו קשים, הוותיקים,
לא התכוננו לקבלת חברים חדשים ליישוב גם מבחינת מקומות מגורים. תחילה הם שוכנו
במבנה המיועד למקלחת הציבורית שטרם נסתיימה בנייתה ובאינקובאטור הריק. לאחר מכן
נדרשו המשפחות הצעירות להצטמצם בחדריהם ולקלוט בתוכם חבר שלישי. ("פרימוס"
במונחי הימים ההם) הכול הרגישו רע, הן הזוגות שהוכרחו לממש אהבתם בחשאי והן
ה"דייר החדש" שחש רגשי אשם בהפריעו להם. "כאילו לא באו לעזר,
כפו אותם על הקיבוץ, שלא רצה בהם". [33]
חברי גרעין "הסולל" התמידו
בשליחותם התנועתית ולימים תפשו תפקידים מרכזיים במשק, בענפי המלאכה והשדה. ברם, אך
גם לאחר שנים רבות הם לא שכחו את חוסר האהדה ואת המועקה שהייתה נחלתם בימים
הראשונים לקליטתם בבית אלפא.
לא התכוננו לקבלת חברים חדשים ליישוב גם מבחינת מקומות מגורים. תחילה הם שוכנו
במבנה המיועד למקלחת הציבורית שטרם נסתיימה בנייתה ובאינקובאטור הריק. לאחר מכן
נדרשו המשפחות הצעירות להצטמצם בחדריהם ולקלוט בתוכם חבר שלישי. ("פרימוס"
במונחי הימים ההם) הכול הרגישו רע, הן הזוגות שהוכרחו לממש אהבתם בחשאי והן
ה"דייר החדש" שחש רגשי אשם בהפריעו להם. "כאילו לא באו לעזר,
כפו אותם על הקיבוץ, שלא רצה בהם". [33]
חברי גרעין "הסולל" התמידו
בשליחותם התנועתית ולימים תפשו תפקידים מרכזיים במשק, בענפי המלאכה והשדה. ברם, אך
גם לאחר שנים רבות הם לא שכחו את חוסר האהדה ואת המועקה שהייתה נחלתם בימים
הראשונים לקליטתם בבית אלפא.
מחלוקות בקרב אנשי בית אלפא
העלייה
להתיישבות ולחיי קבע הייתה כרוכה במשבר. המציאות הקשה יצרה פער בין האידיאולוגיה
לבין המעשה, בין המושגים שהביאו איתם האנשים מן המורשת התנועתית בגולה ובין
המציאות והתחלת חיי קבע בארץ ישראל. שאלות מהותיות הפרידו בין חברי בית אלפא, כמו
עמד האשה ושאלת גידולה ילדים. שאלה נוספת, שחזרה על
הוויכוח שפילג את גדוד העבודה, היא הזיקה של חברי הקיבוץ לחברה הסובבת.
קיטוב פוליטי.
כל הניסיונות להימנע בבית אלפא מהזדהות עם מפלגה או גוף התיישבותי
ארצי עלו בתוהו. דווקא "הניטראליות" הולידה קיטוב פנימי כפי שהתבטא
בתוצאות הבחירות לוועידת ההסתדרות השלישית שהתקיימה בחורף תרפ"ז (1927). חברי
בית אלפא הצביעו בעד ארבע רשימות מתחרות: הפועל הצעיר, אחדות העבודה, האופוזיציה
השמאלית בחסות פועלי ציון והרשימה הקיבוצית המשותפת לשומר הצעיר ולגדוד העבודה[34]. המסקנה המתקבלת ממצב חברתי זה כי זרעי הפילוג
נזרעו כבר בשנים הראשונות לעלייתו של קיבוץ בית אלפא להתיישבות קבע. תעבורנה עוד
עשר שנות התלבטויות וחיבוטי נפש, מאבקים וניסיונות פשרה, שבסופו של דבר, הביאו
למשבר הגדול, "הטרנספר" חילופי חברים בין בית אלפא ורמת יוחנן[35].
ארצי עלו בתוהו. דווקא "הניטראליות" הולידה קיטוב פנימי כפי שהתבטא
בתוצאות הבחירות לוועידת ההסתדרות השלישית שהתקיימה בחורף תרפ"ז (1927). חברי
בית אלפא הצביעו בעד ארבע רשימות מתחרות: הפועל הצעיר, אחדות העבודה, האופוזיציה
השמאלית בחסות פועלי ציון והרשימה הקיבוצית המשותפת לשומר הצעיר ולגדוד העבודה[34]. המסקנה המתקבלת ממצב חברתי זה כי זרעי הפילוג
נזרעו כבר בשנים הראשונות לעלייתו של קיבוץ בית אלפא להתיישבות קבע. תעבורנה עוד
עשר שנות התלבטויות וחיבוטי נפש, מאבקים וניסיונות פשרה, שבסופו של דבר, הביאו
למשבר הגדול, "הטרנספר" חילופי חברים בין בית אלפא ורמת יוחנן[35].
אידיאלים וחינוך
מכיוון שתנועת השומר הצעיר הייתה "תנועת מרד" בכל הקשור
בבית ההורים ובגלות, ניתנה תשומת לב רבה לחינוך הדור הבא[36].
בבית אלפא, האמינו, מקום שיראה הנוער דור הורים חדור אמונה עזה בצדקת הדרך,
יחלחלו הערכים לתוך נפשותיהם הרכות כטל בשדות. [37] כפי שאמר נתן שחם: רק הדור הבא, ילדי- טבע
בריאים ברוחם יהיו ראויים לה. כאן על פני האדמה יגדלו כעברים זקופי קומה ויהיו
פ%
בבית ההורים ובגלות, ניתנה תשומת לב רבה לחינוך הדור הבא[36].
בבית אלפא, האמינו, מקום שיראה הנוער דור הורים חדור אמונה עזה בצדקת הדרך,
יחלחלו הערכים לתוך נפשותיהם הרכות כטל בשדות. [37] כפי שאמר נתן שחם: רק הדור הבא, ילדי- טבע
בריאים ברוחם יהיו ראויים לה. כאן על פני האדמה יגדלו כעברים זקופי קומה ויהיו
פ%
שלום גילי,
האמת שאינך הכתובת לעניין זה, משום שלא אתה כתבת.
בכל מקרה, להלן הערותי למאמרה של גברת מרים יעקובא.
בבביליוגרפיה, חסרים לה ראיונות וכתבות שפורסמו בדף הירוק של השוה"צ – לא זוכר שנים- והם משמעותיים ביותר, בעיקר בגלל גילוי הלב של האנשים
בית אלפא היה הקיבוץ הראשון של השוה"צ. היחס אליו היה מיוחד. לכן רצו להחזיר אותו. הקמת הקן היתה אחת הדרכים. לא מודגש מספיק הנחישות של השוה"צ בפעולה זאת.
מצד שני העברת קבוצות מנקודה לנקודה היתה דבר די מקובל, בוודאי בקיבוץ המאוחד שזה גם משמעות שמו. קיבוץ מאוחד – משקים שונים, אבל מאוחדים.
גם הכנסת גרעינים של תנועה אחת לקיבוצים של תנועה אחרת היתה דבר מקובל. כך הפכו שריד והזורע לקיבוצים של השוה"צ והיום אפילו אולי אתה אינך יודע זאת.
כמו כן המאבק שהביא להקמת חבר הקבוצות והקיבוצים לווה בכח של הזרמת גרעינים חדשים לקבוצות הגוססות הותיקות.
לשוה"צ היה כח רב בעניין זה וגם לקבוץ המאוחד שאליו הופנו עולי החלוץ.
המיוחד בנושא רמת יוחנן בית אלפא היתה אי היווצרות רוב מוחלט בשני הישובים. אם אני זוכר נכון – ויתכן שאני טועה כאן – בבית אלפא היו חלק מהחברים עוד מהותיקים בארץ, ואז ההשתייכות היתה רעיונית. אחרי 1927-28, שנת גיבוש והקמת התנועות הקיבוציות, ההשתייכות הפכה להרבה יותר פוליטית. ברמת יוחנן אינני יודע מה היתה הסיבה
בברכה
אלדד ידידיה
054-7919229