מבוא
(על פי ויקיפדיה).
דרוזים (בערבית
דֻרוּז, دروز) הם בני עדה במזרח התיכון שמקיימים דת ייחודית שהתפצלה מה
איסלאם ה
שיעי במאה ה-11. הדרוזים הם דוברי ערבית בניב המיוחד להם, הדומה לניבים סוריים של ערבית. כמעט כל הדרוזים חיים באזור הגיאוגרפי הכולל את
סוריה,
לבנון וצפון ישראל. רובם אזרחים סוריים, אך יש קהילה דרוזית גדולה מבין אזרחי לבנון. בסוף שנת 2005 נמנו כ-118 אלף דרוזים מבין תושבי הקבע בישראל, מהם קצת קרוב ל-100 אלף אזרחים ישראלים, והיתר תושבי
רמת הגולן.
מוצאם של הדרוזים
אף על פי שמוצא הדת הדרוזית הוא במצרים, לשבטים אשר קיבלו על עצמם את הדת הדרוזית שני מקורות מוצא עיקריים, דווקא מחצי האי-ערב:
· שבטים שהגיעו מצפון חצי האי ערב – ונקראים קייסים.
· שבטים שהגיעו מדרום חצי האי ערב – ונקראים ימנים (תימנים).
הדרוזים נקראים גם "בנו מערוף" (بنو معروف) ו"אלמווחדון" (الموحـّدون – "בני אמונת הייחוד. מקורה של העדה הדרוזית בפלג האסמעיליה (الإسماعيلية) של האסלאם השיעי. על פי המחקר, הדת הדרוזית התגבשה בתקופת שלטונו במצרים של ה
ח'ליף הפאטימי השישי, "
אל-חאכם באמר-אללה" (الحاكم بأمر الله "המושל במצוות האל") בין השנים 996-1021. לפי המסורת הדרוזית אין מדובר בדת חדשה, אלא רק בהופעה מחודשת של אמונה מונותאיסטית עתיקה ומזוככת, שלפיה האל אחד והוא אינו נתפס בשכל האנושי. על-פי האמונה הדרוזית נביאי האמונה הזאת התגלו רק במקרים נדירים. הדרוזים מאמינים כי ההיסטוריה האנושית מחולקת לשבע תקופות שבכל אחת מהן פעל נביא ולידו "יודע חכמת נסתר" שהעביר ליחידי סגולה את רזי הדת. שני זוגות כאלה המוכרים גם למי שאינו דרוזי הם:
משה (מוסא) ו
יתרו (שועיב), וכן:
מוחמד ו
עלי. על פי האמונה הדרוזית בימי אל-חאכם באמר אללה ניתנה ההזדמנות האחרונה להצטרפות ל"מווחודון", וכיום אין אפשרות להצטרף לדת הדרוזית אלא לאדם שנולד כדרוזי.
על פי האמונה הדרוזית, בתקופתו של אל-חאכִם באמר אללה הופיעו ארבעה מבשרים שונים, אך השלושה הראשונים ביניהם הכינו את הקרקע להגעתו של המבשר הרביעי, הגדול מכולם,
חמזה בן-עלי (حمزة بن عليّ). כשהיה חמזה בן-עלי בן 20 בא לחצרו של אל-חכים באמר אללה והתקבל מיד על ידי המושל. בשנת 1017 הכריז אל-חכים באמר אללה על חמזה בן-עלי כאימאם של דת המווחדון.
על פי המסורת הדרוזית אחד מהמצטרפים החדשים לדת המווחדון היה נשתכין א-דרזי (نشتكين الدرزي) הידוע גם בשם מוחמד בן אסמאעיל א-דרזי (محمد بن إسمـاعيل الدرزي). בתחילה פעל א-דרזי בתיאום עם שאר מפיצי הדת, אך לאחר מכן ראה בעצמו את התגלמות האל והחליט להקים דת אחרת. המלחמה בא-דרזי לא איחרה לבוא והוא הובס בידי חמזה בן-עלי. בסופו של דבר נקראו מאמיני המווחדון בפי המוסלמים דווקא על שם א-דרזי, ומכאן השם "דרוזים".
יש גרסאות נוספות לגבי מקור השם, וגם הדרוזים עצמם אינם תמימי דעים לחלוטין בעניין זה. לפי אחת הגרסאות א-דרזי אכן הפיץ דת שקרית והדרוזים כונו על שמו כדי להשפילם ולהראות את נחיתותם מול המוסלמים. לפי גרסה אחרת א-דרזי דווקא הפיץ את דת המווחדון בדבקות ולכן הדרוזים נקראים על שמו.
בפברואר 1021. נעלם אל-חאכִם באמר אללה. היעלמותו של הח'ליף היא עדיין פרשה עלומה. על פי חלק מן ההיסטוריונים נרצח הח'ליף, אך על פי האמונה הדרוזית באחת מהרכיבות השגרתיות על סוסו והתייחדותו עם האל של אל-חכים באמר אללה הוא נעלם לזמן רב מן הרגיל. המאמינים שיצאו לחפשו מצאו את בגדיו עומדים ומכופתרים באוויר, בלי שהוא היה בתוכם. המסורת אומרת כי אל-חאכִם באמר אללה נעלם במתכוון והוא מסתתר כאות מבחן לעמידתם של המאמינים, אולם הוא עתיד להופיע ב"אחרית הימים". (ראו גם:
מהדי).
22 שנים לאחר מכן, יורשו השני של אל-חאכִם באמר אללה נתן בפעם האחרונה למעוניינים הזדמנות להצטרף אל חבר המאמינים הדרוזים. באותה תקופה הצטרפו מספר שבטים חזקים באזור הלבאנט אשר מאז ומעולם שמרו את ענייניהם להם ולא התערבו בנעשה במקומות אחרים כל עוד לא חלה עליהם סכנה. ההצטרפות אל הדרוזים אפשרה להם ביתר-שאת את ההתבדלות מהאחרים והלכידות הפנימית.
הדת הדרוזית
הדת הדרוזית היא סודית, וידועה רק לחכמים ("עוקאל" – משכילים, ידענים, נבונים), שהם מיעוט העדה; שאר ההדיוטות ("ג'והאל" – בורים) אינם מכירים את הדת. ספרי הדת הדרוזיים שמהם נלמדים רזי הדת נקראים אגרות החוכמה (רסאיל אלחכמה) והם נשמרים בסוד על ידי ה'עוקאל' והם מועתקים אך ורק בכתב יד. ששת ספרי הדת כוללים 111 אגרות. קיים אך ורק פירוש אחד לאגרות, כך שהדרוזים שומרים בקנאות גם על פירוש זה ואף הוא נחשב כסודי. בית ה
תפילה הדרוזי נקרא "חי'לווה" ורק העוקאל (זקני הדת והמשכילים) רשאים להתפלל שם. מתחילת הפצתה של הדת ועד לשנת
1043, הופצו יסודות הדת ומאז הדרוזים אינם מקבלים מאמינים חדשים ורואים בחומרה ישואי תערובת.
הדרוזים מאמינים שהיו שבעה נביאים בתקופות שונות:
אדם,
נח,
אברהם,
משה,
ישו,
מוחמד ומוחמד בן איסמעיל, שהוא מייסד כת האיסמעיליה ב
איסלאם. דברי כל אחד מהנביאים משלימים את קודמו, וביחד הם מצטרפים לכדי אמונה אחת. בכל תקופה היה אדם שהוא היה השכל, לדוגמה: בתקופת משה, היה קיים ה
יתרו שהוא היה השכל.
למרות שמקורה של הדת הדרוזית באיסלאם, אין הם רואים עצמם מוסלמים ואינם מאמינים בעיקרי האיסלאם: הם לא מתפללים 5 תפילות ביום, אינם צמים ב
רמדאן, אינם עולים לרגל ל
מכה ואינם מאמינים שמוחמד הוא הנביא האחרון. הדרוזים חוגגים את
חג הקורבן במקביל למוסלמים, אולם מנהגי החג אצלם שונים. לפי האמונה הדרוזית מותר לקיים מצוות של דת אחרת ולהעמיד פנים כמאמינים בדת אחרת אם בני אותה הדת מאימים על חייהם. זה עקרון "התקייה". זה הטעם שהם אמצו בשעתו את חג הקרבן המוסלמי – להעמיד פנים שהם מוסלמים. חג זה לא נזנח גם אחרי שהאיום בוטל.
הדרוזים, לפי המחקר, פרשו מן האסמעילים – פלג
שיעי באיסלאם. כמו במקרים אחרים לוותה הפרישה מן האיסלאם ביחס עוין ולעתים גם אכזרי מצד המוסלמים האדוקים. היות והדרוזים היו בראשית דרכם עדה קטנה ומסוגרת סבלו מיחס עוין במיוחד. הדת הדרוזית יצרה פתרון שאומץ ב"אורח חייהם": ה"תקייה" – החובה של הסתרת הדת בעת צרה ומשבר בעזרת טשטוש מבחינה חיצונית של אמונתם כך שהם יכולים לדמות לסביבתם. עקרון זה שימש במשך השנים בסיס להתנהגות הפוליטית של הדרוזים. ה"תקייה" איננו המצאה דרוזית, אלא מנהג שרווח בקרב המוסלמים השיעים, בזמן שהותם בקרב מאמינים
סונים. ייחודם של הדרוזים היה בכך שאימצו מנהג זה ורוממהו לרמת "עקרון מצווה".
יש יסוד מחקרי להניח שעקרון זה הוביל לאימוץ מנהגים דומים לאלו באיסלאם, כמו נישואין וקבורה.
שבע מצוות (תעאלים) הדרוזים הן:
1. שמירת הלשון – כנות, נאמנות להבטחה, הימנעות מרכילות ושמירת סוד.
2. הגנה על האחים – עזרה לדרוזי כשהוא נתון בצרה (פיזית, או רוחנית).
3. הימנעות מעבודת אלילים וצלמים
4. התנערות מן ה
שטן והימנעות ממעשי רשע
5. ייחוד האל בכל עת
6. קבלת מעשי האל
7. השלמה מוחלטת עם הגזירות הנסתרות והנגלות של האל (
דטרמיניזם).
מצוות אלה מתאימות בייחוד לאורח חיים צבאי ולאנשי מלחמה ובייחוד שתי המצוות הראשונות. זה אחד הטעמים לכך שהדרוזים בולטים כאנשי הצבא ומלחמה בכל הארצות שבהם חהם חיים ובייחוד במדינת ישראל.מצוות "שמירת הלשון" מחייבת את הדרוזי לומר אמת ולכן נמנעים הדרוזים מלהסתיר ליקויים ובכך הם יכולים להפיק לקחים. מצוות הגנה על אחים יוצרת בהם אחוות ורעות החיוניים להוויית הצבא והמלחמה. הדרוזים גם אמינים בגלגול נשמות ולכן אין הם מפחדים מן המוות והם אמיצים יותר מבני דתות אחרות שלא לדבר על חילוניים. הדרוזי הדתי צריך לגלח את ראשו ולכסותו במצנפת, אינו מגלח את שפמו וזקנו, ונמנע מאכילת חזיר וצמח המלוחית, משתיית משקאות חריפים ומעישון. חכמי הדת מבקרים בבית התפילה הדרוזי (ח'לווה) בימי ראשון וחמישי בערב. בח'לווה,אין רהיטים או קישוטים, רק ספרי דת ושטיחים לישיבה. בישיבות אלו מטיפים חכמי הדת דברי מוסר. בין חכמי הדת, יכולות להיות גם נשים, דבר הנמנע בדת האיסלאם.
כמו-כן, קבועות בדת מספר "הלכות התנהגות":
1. איסור על שתיית משקאות משכרים ונטילת סמים
2. איסור על עישון ועל הימורים.
3. איסור על ראוותנות. הסתפקות במועט, צניעות והתרחקות מהוויות עולם
4. שמירה על כבוד האישה וכבוד המשפחה
5. נדיבות, הכנסת אורחים ועזרה לנזקקים
6. הימנעות מדברי רכיל וניבולי פה
האוכלוסייה הדרוזית
מראשית קיום העדה היו נתונים הדרוזים לרדיפות קשות שגרמו להגירתם מ
מצרים ולהתיישבותם בדרום
לבנון. לאחר מכן עברו רבים מבני העדה לאזור הר הלבנון, אשר קיבל את הכינוי 'הר הדרוזים'. במאה השמונה עשרה, בעקבות מלחמת אחים בלבנון, החלה הנדידה הגדולה של הדרוזים לסביבות החוראן בדרום מערב
סוריה.
כיום ישנם בעולם מעל מיליון מאמינים דרוזים, שרובם מרוכזים ב
סוריה (כחצי מיליון),
לבנון (כ-400 אלף) וישראל (כ-118 אלף), ומיעוטם ב
ירדן ובארצות הברית.
אתר האינטרנט של צה"ל, – אחים לנשק.
יציאת מצרים – ערש הידידות הדרוזית-ישראלית
מאת שמעון אביבי
זהו מאמר שטרם פורסם. שמעון אביבי פרסם ספר אודות הדרוזים והשתלבותם במדינת ישרל:
טס נחושת.
ההיסטוריה של ארצנו ידעה עמים רבים ודתות שונות, אך רק שני עמים נימנים על אלה שחיו כאן לפני 3300 שנה ועדיין חיים בה: היהודים ו'אל
־מוחידון' (המכונים דרוזים – שם גנאי בו כינו אותם המוסלמים). עמים אלה היו שזורים זה בזה בעבר הרחוק ושניהם מהווים חלק מריקמת החיים המשותפת בישראל המודרנית.
התנ"ך מאפשר לנו לעקוב אחרי מערכת היחסים בין ישראל לבין אלמוחידון, שהחלה בתקופתם של גדול נביאי ישראל (משה) וגדול נביאי הדרוזים (יתרו). יחודו של יתרו במקרא שנקרא הוא בשבעה שמות: יתרו, יתר, רעואל, חובב, חבר, קיני, פוטיאל. שמות אלה מסייעים לנו במעקב אחרי מערכת יחסים זו, באשר אלמוחידון, שהינם בני שבטו של יתרו, מכונים במקרא בשם בני קיני.
הנביא יתרו מכונה על ידי הדרוזים והמוסלמים בשם "נבי שֻעיב". מבחינה אטימולוגית יש משמעות דומה לשני השמות. המילה הערבית "שעיב" הינה צורת הקטנה של המילה "שעב". זו האחרונה פירושה עם, ואילו הראשונה משמעה קבוצה קטנה של אנשים. השם "יתרו" נגזר מן השורש יתר, שפירושו שאר, שארית, יתרה, כלומר קבוצה קטנה שנשארה. מכאן שהיתה, כנראה, קבוצת מיעוט שנהתה אחרי שעיב-יתרו, בעל אמונת הייחוד.
משה ויתרו הם בני אותה תקופה: "ומשה היה רועה את צאן יתרו" (שמות, ג, א). שניהם נקשרו בקשרי משפחה: "ויתן [רעואל] את צפורה בתו למשה" (שמות, ב, כא), "ואלעזר בן אהרן [אחי משה] לקח לו מבנות פוטיאל לו לאשה ותלד לו את פנחס" (שמות, ו, כה). על פי האמונה הדרוזית ליתרו לא היו צאצאים, והמדובר בנישואין עם בת משפחה של יתרו ולא עם בתו הביולוגית. משה ויתרו פיתחו יחסי כבוד ואהבה הדדיים: "ויצא משה לקראת חותנו וישתחו וישק לו" (שמות, יח,ז). שניהם האמינו באל אחד: "ויאמר יתרו: ברוך יהוה…עתה ידעתי כי גדול יהוה מכל האלהים" (שמות, יח, י-יא), והנהיגו דתות מונותיאיסטיות. יתרו היה בן ארץ מדין: "יתרו חותנו כהן מדין" (שמות, ג, א), השתייך לשבט קיני ונקרא גם בשם זה. אנשי קבוצתו נקראו על שמו – בני קיני: "ובני קיני חותן משה" (שופטים, א, ט"ז). יתרו היה יועצו של משה והדריכו ביישום שיטה להאצלת סמכויות בשפיטה: "ושמת עליהם שרי אלפים שרי מאות שרי חמישים ושרי עשרות. ושפטו את העם בכל עת והיה כל הדבר הגדול יביאו אליך וכל הדבר הקטן ישפטו הם… וישמע משה לקול חותנו ויעש כל אשר אמר" (שמות, יח, כא-כב-כד).
קבר יתרו – נבי שועייב
לבקשת משה הצטרפו יתרו ואנשיו לבני ישראל במסעם לארץ כנען, והורו להם את הדרך במדבר: "ויאמר משה לחובב בן רעואל חותן משה: נוסעים אנחנו אל המקום אשר אמר יהוה אותו אתן לכם. לכה איתנו והטבנו לך…אל נא תעזוב אותנו …והיית לנו לעינים" (במדבר, י, כח-לא).
בני קיני נכנסו עם בני ישראל לארץ כנען, חצו את הירדן ליד יריחו עיר התמרים, והתיישבו בנחלת שבט יהודה באיזור מדבר יהודה וערד: "ובני קיני חותן משה עלו מעיר התמרים את בני יהודה מדבר יהודה אשר בנגב ערד וילך וישב את העם" (שופטים, א, טז). חלק מאיזור התיישבותם כונה בשמם – "נגב הקיני" (שמואל א, כ"ז, י). בקרב בני קיני היו משפחות משכילות ואף אלה נכנסו ארצה והתיישבו ביעבץ אשר ביהודה: "ומשפחות סופרים ישבו יעבץ…המה הקינים" (דברי הימים א, ב נה).
בקרב שבט הקיני היו שני בתי אב שהחליטו לנדוד לצפון הארץ. האחד הוא בית חבר שהצפין עד אלון בצעננים: "וחבר הקיני נפרד מקין מבני חובב חותן משה ויט אהלו עד אלון בצעננים" (שופטים, ד, י). מקום זה נמצא בגבול נחלת נפתלי באזור בקעת יבנאל. בית האב השני הוא בית רכב שהתיישב בחמת, בחוף המערבי של ים כנרת (חמי טבריה בימינו), אף היא בתחום שבט נפתלי: "המה הקינים הבאים מחמת אבי בית רכב" (דברי הימים א, ב, נ"ה).
הקינים, שהאמינו באל אחד (הם אלמוחידון) המשיכו ללוות את עם ישראל במאבקו לקיומו הפיזי בארץ-ישראל. יעל, אשת חבר הקיני, קבעה את שותפות הגורל עם ישראל בהורגה את סיסרא, שר צבא כנען, לאחר תבוסתו בקרב עם ברק בן אבינעם ודבורה הנביאה: "וסיסרא נס ברגליו אל אהל יעל אשת חבר הקיני…ותקח יעל אשת חבר את יתד האהל…ותתקע את היתד ברקתו…וימת" (שופטים, ד, יז-כב).
מלכי ישראל ידעו להעריך את נאמנות אלמוחידון. כאשר שאול המלך יצא ללחום בעמלק היושב בערד הוא ביקש מבני הקיני להתרחק מהאיזור עד גמר המלחמה, כדי שלא יפגעו: "ויאמר שאול אל הקיני: לכו סורו רדו מתוך עמלקי פן אוסיפך עמו ואתה עשית חסד עם כל בני ישראל בעלותם ממצרים. ויסר הקיני מתוך עמלק" (שמואל א, טו, ו).
האמונה באל אחד והמלחמה בעבודת אלילים היתה מושרשת בקרב אלמוחידון. יהונדב בן רכב, מבני שבט הקיני, היה מראשי תומכיו של יהוא מלך ישראל במלחמתו נגד עבודת אלילים בארצו: "ויבוא יהוא ויהונדב בן רכב בית הבעל…ויוציאו את מצבות בית הבעל וישרפוה. ויתצו את מצבת הבעל ויתצו את בית הבעל" (מלכים ב, י, כג-כז). [קרא עוד על בני רכב].
ירמיהו הנביא שיבח את דביקות בני רכב (אלמוחידון) במיצוות דתם, לאחר שעמדו בניסיון וסרבו לשתות יין, דבר האסור עליהם על פי אמונתם. ירמיהו ניבא כי זרעו של יונדב הקיני יתקיים לעולם: "יען אשר שמעתם על מצות יהונדב אביכם [איסור שתיית יין] ותשמרו את כל מצוותיו…לכן כה אמר יהוה צבאות אלהי ישראל: לא יכרת איש ליונדב בן רכב עומד לפני כל הימים" (ירמיה, לה, יח-יט).
כאשר עלה נבוכדנאצר מלך בבל על ארץ-ישראל מצאו אלמוחידון מחסה בירושלים אליה נמלטו מפחד הבבלים והארמים: "ויהי בעלות נבוכדראצר מלך בבל אל הארץ ונאמר [בני רכב] בואו ונבוא ירושלים מפני חיל הכשדים ומפני חיל ארם ונשב בירושלים" (ירמיה, לה, יא);
שני העמים היו נאמנים זה לזה בארצם, מבלי שנטמעו מבחינה דתית, ועם חורבן בית ראשון יצאו יחדיו לגלות בבל. בימי שיבת ציון חזרו מן הגלות גם כמה מבני בית רכב והם לקחו חלק בבניית חומת ירושלים בימי נחמיה: "ואת שער האשפות החזיק מלכיה בן רכב, שר פלך בית הכרם, הוא יבננו ויעמיד דלתותיו מנעוליו ובריחיו" (נחמיה, ג, יד).
לאחר חורבן בית שני בני הקיני נאלצו, כנראה, לשמור בסתר את דתם ולנהוג כלפי חוץ כמי שקיבלו, כביכול, את דתו של הכובש. מכאן נובע, כנראה, מעטה הסודיות הגדול שאופף את הדת הדרוזית עד היום.
בראשית המאה ה-11 נוסדה בגלוי הדת הדרוזית. יחסי הידידות בינם לבין היהודים חודשו. הנוסע היהודי בנימין מטודלה שביקר במאה ה-12 בסוריה, בלבנון ובארץ-ישראל, כתב ב-1167 בספר מסעותיו על הדרזיאן (=דרוזים) כי "הם אוהבים ליהודים". [בספר
צוין כי הדרוזים הם שוכני הרים, מאמינים בגלגול נשמות ואוהבי יהודים. בנימין מטודלה היה הראשון שכינה את בני הדת החדשה "דרוזים" על שמו של נשתכין א-דרזי ושם זה התקבל מאז על הכל למרות שחכמי הדת הדרוזים סבורים שדרזי היה בוגד (ג"ח)].
היישוב היהודי הדל שנשאר בארץ-ישראל ובלבנון במשך הדורות, מצא לו אחיזה באותם כפרים בהם רוב התושבים היה דרוזי, או לפחות בכפרים שהיה בהם ישוב דרוזי בעל השפעה. יצחק בן-צבי זיהה בלבנון 14 כפרים כאלה. גם בארץ-ישראל הקהילות היהודיות החקלאיות, שהיו קטנות, העדיפו להתיישב בכפרים דרוזיים או בישובים בהם התגוררו גם דרוזים, על פני התיישבות בכפרים שתושביהם מוסלמים או נוצרים. כך התיישבו יהודים בפקיעין, שפרעם וכפר-יאסיף (כפרים שתושביהם דרוזים, נוצרים ומוסלמים), וכך בג'ולס, בבית-ג'ן ובג'רמק (שתושביהם דרוזים). היהודים חשו יותר אהדה וביטחון בקרב הדרוזים, שמצאו מצידם, ששיתוף פעולה עם היהודים מביא תועלת.
הברית עתיקת היומין בין היהודים לדרוזים התחדשה למן ראשית ההתיישבות היהודית-ציונית בארץ-ישראל. הדרוזים בארץ לא השתתפו במאורעות 1929 ו-1936-1939, שארגנה התנועה הלאומית הערבית בארץ-ישראל נגד היהודים. במלחמת העצמאות החליטו הדרוזים בארץ לא לתת יד לערבים במלחמתם ביהודים, וחלקם אף התגייס בהתנדבות לצה"ל. בשנת 1956 הממשלה נענתה לפניית מנהיגי הדרוזים בישראל והחילה על בני העדה את חוק גיוס החובה לצה"ל. הדרוזים לקחו חלק בכל מלחמות ישראל ובשמירה על הביטחון השוטף. נאמנותם הוכחה חדשות לבקרים ו-344 חללי צה"ל דרוזים הם הראייה הטובה ביותר לכך. במדינת היהודים זכו הדרוזים של ארץ-ישראל, לראשונה, להיות עדה דתית עצמאית ומוכרת בעלת מוסדות רשמיים משלה.
קראתי את התגובות שיש פה. חברים אם אנו משרתי את המדינה או לא משרתים את המדינה זה לא אומר שצריכים לנגן או להתחנן למישהו ע"מ לקבל אזרחים שווים. נאמר פה שעלינו לשרת אחרת היינו מגורשים. אותם אנשים אלה רחוקים מהמציאות . איננו מבקשים מקלט מדיני ואינינו מתחננים לאף אחד. ידוע שאין אמונה בכם. מזמן אין צפיות מהיהודים ומזמן לא רואים בכם שותפים אך מעולם לא נבגוד במדינה את התכונה הזאת לא ניקח לכם. תסתכלו על כדור הארץ ותראו כמה חיים מחוץ למדינה ,לא ראיתם שיש חיים בחוץ? אבל מה לעשות אם נולדנו פה? נשאיר לכם את הבתים שלנו ונלך? זה מה שתרצו? מדינת היהודים? תאמינו במה שטוב לכם אבל זאת היא אינה אמונתי כך אל תהיו דאעש שתתנו לי בכוח להאמין באמונה שלכם, גם אם תקראו לה כך , אז שתהיה ככה, ממש לא מפריע, אגב חלק קורא לנו ערבים וחלק קורא לנו דרוזים חחחח מצחיקים, תקראו לנו מה בא לכם אנחנו יודעים את השם שלנו . עברתם את כל הגבול הטעם הטוב , הרמתם יותר מדי את האף שנהייתם חזקים ואבל שהייתם חלשים המצאתם ברית הדמים איתנו נכון? האם אתם חושבים שיש עוד מישהו מהדרוזים מאמין במושג הזה? . אז למי שיגיד לך תחייה בחוץ אני אומר לו אני אחייה איפה שנולדתי בלי טובה מאף אחד לא ממכם ולא מאחרים. לא באתי לחיות איתכם אתם באתם לחיות איתי גם אם זאת על פי אימנה אבל שלכם ולא שלי. אני מאמין באבן ולא זורק אותו עליכם, מאמין באש , שורף אותכם? מאמין במיים , ראיתם שהנחתי ממטירות בכבישים שלכם? . לא רשמתי דבר פוגע ולא התכוונתי לפגוע , תסתכלו על עצמיכם תבינו למה כתבתי ככה לצערי. תמיד קיוואתי שנצעד יחד יד ביד אבל אכזבתם
אני אמד מצטער שזו התחושה שאתה מקבל. יתכן ואתה ממהר לשפוט בגלל כמה תגובות לא אחראיות שאתה מקבל מגולשים עלומים ברשת.
האם ישנם דרוזים יהודים,שהתגיירו?
בבקשה תענו לי זה חשוב.
כן יש לי חבר שהוא דרוזי שהתגייר
אחרי שירות צבאי ביחידה קרבית ואחרי שהמונים ממשפחתי נתנו את נשמתם למען קיומה של מדינת ישראל , הנה התמורה של העם היהודי לדרוזים, שקר וכזב ניצול מתמשך ….עד מתי יהודים
עלוב נפש שכמוך תתנשל מההשפעה האיסלמית העלובה והשלילית שסביבך.תהיה גאה בדת שלך ובצדק ואל תצפה שינשקו לך הרגליים שאתה עם המדינה כמו בדיוק שהיחס שאנו היהודים מקבלים אחרי הצבא אתה לא עשיתה לנו טובה אילו לא היתם עימנו היהודים מ 48 הייתם מגורשים ללבנון כולכם.וכידוע אנחנו ניצחנו ב 48.
יש כורדים דרוזים שאני מכיר מלא גם בדווים כורדים ערבים מוסלמים כורדים
הדרוזי ם משרתים את המדינה היחידה שנתנה ריבון ועצמאות לדתם באדמתה .
אני חושבת שעם הדרוזי הם עם מקסים אנשים טובים בעלי לב זהב לגבי 3 לא זכור לי שיהודים הכוונה ליהודי מדינת ישראל חיים יותר טוב מהדרוזים גם ליהודים לא קל במדינת ישראל וחוקיה אבל זה מה יש נקרא הישרדות לא משנה מה המוצא שלך ומה דתך
החיים לא קלים !
אלפי משפחות יהודים בני עשר וחמש עשרה נפש למשפחה גרים בדירות של 80 מטר מרובע אני מאד מיודד אם חברים דרוזים וביום הזכרון גם מבקר ביד לבנים לזכר הנופלים של אחי הדרוזים
אבל חייב אני לומר לך שלמיטב ידיעתי וברוך השם אין דרוזים שחיים בצפיפות כפי שחיים אצלינו רבים וטובים אז תפסיק להתלונן!!! אנחנו אחים וכל מי שינסה לסכסך בינינו שאלוקים של יתרו ומשה ישפוט אותו!!!!!!!!!!!!
אני לא מאמין לדברים האלה הבל הבלים